Taşımacılıktan çok depolamada hareket oldu

Taşımacılıktan çok depolamada hareket oldu



Depolanan petroller, küçük tonaja yarayacak

Yeni tip koronavirüsün (COVID-19) Avrupa’ya sıçrayarak hızlı bir şekilde yayılması, petrolde arz fazlalılığına neden olurken, rafinelerin petrol üretimini ani bir şekilde kesememesi piyasada stok sorunun ortaya çıkmasına sebep oldu. Armatörler ilk etapta büyük hacimli gemilere yönelimin arttığını ifade ederken, navlun konusunda küçük tonajlı tankerlerin daha fazla kazandırdığına dikkat çekiyor.

Deniz Ticaret Odası 27 Numaralı Tanker Taşımacılığı Komitesi Başkanı Şinasi Onur, büyük tonajlarda depolama kapasitenin dolmasının birçok üreticinin küçük tonajlara yönelmesine neden olduğunu söyledi. Navlun piyasalarında önümüzdeki dönemde küçük tonajlı tanker gemilerinin pozitif yönde ayrışacağına dikkat çeken Onur, “Bunun nedeni ise büyük tonajdaki yük depolarının boşalması gerektiği ve büyük tonajdaki gemilerin giremeyeceği yerlerdeki tedarik ihtiyacının küçük hacimli tanker gemileriyle karşılanacak olması şeklinde ifade edebiliriz” dedi. Diğer taraftan uçak yakıtlarına yönelik taleplerin COVID-19 nedeniyle düşük seviyelerde seyrettiğini kaydeden Onur, “Normalleşme süreci ve uçakların aktif bir şekilde havalanmasıyla birlikte, yakıt tankerlerinin iş hacminde ciddi artışların yakalanacağını düşünüyorum. Kimyasal taşımacılık yapan tankerlerde ise mevcut durum korona öncesi ile korona sonrası dönem arasında bir yerde konumlanacak” değerlendirmesinde bulundu.

Piyasadaki arz fazlalılığının stokların dolmasına neden olduğunu ifade eden Solar Chartering Genel Müdürü Ufuk Çetiner, “Bu kapsamda tankerler yönelim oldu. İlk etapta talepler VLSS bazında 55-60 tankere çıktı. Sonrasında devletler kendi stoklarını tamamlamak adına anlaşmalar yaptı” dedi. Özellikle Akdeniz bölgesinde küçük tonajlı gemilerin daha avantajlı olacağını ifade eden Çetiner, “Küçük tonajlı gemilerin navlun bazında Akdeniz bölgesi için daha avantajlı olduğunu düşünüyorum. Diğer yandan yüzde 0,5 sülfür oranın altında yakıt kullanılması ve bu yakıtların taşınması konusu sektörde kısmen de olsa bir hareketlilik sağladı” şeklinde konuştu.

"Taşımacılıktan çok depolamada hareket oldu"

Borachart Tanker Müdürü Oktay Soner, petrol fiyatlarındaki düşüş ve depolama sorunları nedeniyle herkesin pozisyon alması ve rafinelerin üretimi anında kesememesi nedeniyle ellerinde bulunan ürünleri, yapılan anlaşma gereği tedarikçilere iletmeleri sebebiyle ciddi bir hareketlilik yaşandığına değindi. Soner, “COVID-19 dalgası martın son haftası marketi biraz yavaşlatsa bile, nisan ayında taşımacılıktan çok depolama alanında bazı hareketlilikler gördük. Bu hareketler özellikle küçük tankerlere olumlu yönde yansıdı. İşletmeler taşımalarını üç gemi hatta beş gemiye kadar çıkardılar bu durum Nisan ayının yoğun geçmesini sağladı. Ancak rafinelerin üretimi azaltması bölgede durulmaya neden oldu. Navlun bazında küçük tonajlı tankerler bu sıkıntıdan fazla etkilenmedi hatta düşen yakıt parametresini de göz önünde bulundurursak pozitif yönde bir kazanım var” dedi.

Kaynak: Dünya Gazetesi